Зелен билет и строг контрол на горивата за отопление – как ще борим мръсния въздух
Общество 14.01.2018 09:31  |   Обновена: 14.01.2018 10:51
София
1 коментара

Строг контрол на горивата за отопление, зелен билет и ранно предупреждение за замърсения въздух – това са само част от мерките, които Столичната община е предвидила за справяне с проблема.

Миналата седмица в bTV Новините отново ви показахме репортажи за високото замърсяване на въздуха в столицата. Това доведе до масово недоволство в социалните мрежи и призиви към общината да вземат мерки.

За правото да дишаш чист въздух: Историята на екопротестите в РусеГодината е 1987, Русе е систематично обгазяван с хлор от химическия комбинат в Гюргево

Въпреки замърсения въздух, от общината не разпространиха мерки за справянето с него.

„Проблемът е много сериозен и трябва да кажем, че не само дългосрочното излагане на фини прахови частици е вредно за здравето”, категоричен е Ивайло Хлебаров от Екологично сдружение „За земята”.

По думите му краткотрайното излагане дори на ниски дози на ФПЧ с размер 2,5 може да е опасно.

Код: Мръсен въздух: Най-сериозни са замърсяванията в София (ОБЗОР)Зелен билет за автобуса в дните с отклонения от нормите

„В щатите има и дневна норма, докато в България такава норма няма. Имали сме норма до 2010 г. за ФПЧ 2,5”, допълни Хлебаров.

Как точно ще борим мръсния въздух, обясни Лорита Радева, председател на Комисията по екология към общината.

„По отношение на битовото отопление – това, което ние сме предложили за законодателството, е създаване на стандарти за горивата за битово отопление”, коментира тя. По думите ѝ трябва да се прилага строг контрол върху този процес, за да не се допускат замърсяващи средства за отопление.

София глоби фирмата, която замърсява вместо да чистиКлип с повредената машина се завъртя в социалните мрежи и предизвика вълна от възмущение

Тя посочи, че Столична община търси начини да предлага на гражданите възможност за подмяна на локалните отоплителни системи с по-щадящи, като се предоставят печки с пелетно гориво, заедно с пелетите.

Според Хлебаров най-добре би било да се премине към централно отопление или базирано на газ отопление. „Дори с пелети, пак се замърсява. Газификацията е една от предвидените от СО мерки, но аз не съм видял тя да се случва”, категоричен е той.

Други мерки, които общината предвижда за дните с високо замърсяване на въздуха е т.нар. зелен билет, който ще струва един лев, ще важи за цялата градска мрежа за цял ден и безплатни буферни паркинги.

Глобална карта показва замърсяването на въздуха в реално време (НА ЖИВО)Според уебсайта AirVisual 92% от световното население диша вреден въздух

Тези мерки ще се задействат когато системата за ранно известяване за замърсяване на БАН отчете риск. Както знаете обаче, при предишните дни на замърсяване в София, системата на БАН не отчиташе никакво замърсяване.

„Първо, тази система трябва да работи. В дните около Коледа и Нова година тя не позна замърсяването. Липсата на информация към хората е един от основните проблеми и тук СО има голям дълг към хората да казва ясно и навреме”, категоричен е Хлебаров.

Той добави също, че ако общината иска да стимулира гражданите да използват градски транспорт вместо личните си автомобили, тогава мрежата на транспорта трябва да бъде по-развита.

„Ако смятате, че хората ще слязат от автомобилите си, те трябва да има къде да се качат. Аз се съмнявам, че хората ще има къде да се качат”, допълни той.

1 коментара
  • 1 Marian Petkov преди 2 дни До скоро Фандъкова тръбеше как в моменти на криза, градският транспорт в София ще е БЕЗПЛАТЕН. Какво се оказа в крайна сметка? През цялото време е лъгала и няма да има безплатен транспорт, а т.нар. зелен билет за 1 лв. Не я ли е срам?
utrack